נחשפו פרטי עסקת החטופים; המפלגות הדתיות מתנגדות

שלמה ריזל ואיתי גדסי No Comments on נחשפו פרטי עסקת החטופים; המפלגות הדתיות מתנגדות

גורם מדיני מסר תידרוך לכתבים בהם פירט את תנאי העסקה המוצעת. בתוך ארבעה ימים ישוחררו 50 ישראלים בחים. במפלגת הציונות הדתית מתנגדים בתוקף וטוענים: "העסקה המוצעת רעה ואסור להסכים לה. רעה לביטחון ישראל, רעה לחטופים ורעה לחיילי צה"ל". לטענתם: "אנחנו רוצים לראות את כל החטופים בבית בריאים ושלמים וליבנו עם משפחותיהם. ודווקא בגלל זה מדובר בעסקה שאסור להסכים לה". גם בעוצמה יהודית אומרים: "נתקשה מאוד לתמוך בעסקה"

משוחררי עסקת שליט. ארכיון צילום: Abed Rahim Khatib / Flash 90

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

גורם מדיני בכיר מאוד מסר הערב שיחת תדרוך לכתבים המדיניים בו פירט את תנאי ההסכם. לדבריו, כל גורמי הביטחון – צה״ל, שב״כ והמוסד, בעד המתווה.

הגורם טען עוד כי במשך שבועיים הייתה התעקשות לא לקבל את ההצעה המקורית של קטאר. בין היתר, סירוב לאפשר לאוכלוסייה לחזור לצפון הרצועה והגבלת כניסת הדלק רק לימי ההפוגה.

הגורם המדיני אישר: "יהיו 6 שעות שלא יהיה איסוף מודיעין כפי שהיה במהלך התמרון בפרונט הלחימה. עם זאת, שב"כ וצה"ל אמרו שיש לנו יכולות איסוף מודיעין ולעקוב כולל מעקב אחר איתור החטופים בדרכים אחרות. לא נהיה עיוורים ב-6 השעות האלה".

על פי ההסכם כפי שמוצע כרגע, בתוך ארבעה ימים ישוחררו 50 אנשים, שהם ישראלים חיים. בנוסף, אולי חמאס ישחרר תאילנדים באופן חד צדדי. במקסימום זה יגיע ל-80 איש.

ממשרד ראש הממשלה נמסר: לאור ההתפתחויות בנושא שחרור חטופינו, מנכ״ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי מכנס כעת את פורום המנכ״לים של משרדי הממשלה להיערכות לטיפול וסיוע בכלל ההיבטים האזרחיים הנדרשים".

מפלגת הציונות הדתית נמסר כי הם מתנגדים בתוקף לעסקה כפי שהוצגה: "ככל שהפרסומים לגבי עסקת החטופים שתובא לממשלה היום נכונים, העסקה המוצעת רעה ואסור להסכים לה. רעה לביטחון ישראל, רעה לחטופים ורעה לחיילי צה"ל. אנחנו רוצים לראות את כל החטופים בבית בריאים ושלמים וליבנו עם משפחותיהם. ודווקא בגלל זה מדובר בעסקה שאסור להסכים לה. הלחץ הצבאי על החמאס עובד ולכן החמאס ויחיא סינוואר מציעים כעת עסקה כזו. חמאס נואש לימי הפוגה כדי להתארגן להמשך הלחימה תוך עריכת מניפולציות חוזרות ונשנות עם יתר החטופים, ועל כן צריך להמשיך את הלחץ ולוודא שכל החטופים משוחררים. אנו מעמידים אל מול פנינו את החטופים הנותרים, ובהם חיילי וחיילות צה"ל שהעסקה תפקיר אותם לפרק זמן בלתי ידוע, תעלה את "מחירם" ותיתן לחמאס את האפשרות להתארגן להסתרתם ולעמידה ממושכת יותר במתקפות צה"ל.

אנו מעמידים אל מול פנינו את חיילי צה"ל שבימי הפסקת האש יהיו חשופים למתקפות ולאיומי חטיפה ורצח, עם יכולת תגובה מוגבלת, וסיכון חיים מוגדל עם חידוש הלחימה לאחר שחמאס התארגן מחדש. אנו מעמידים אל מול פנינו את תושבי העוטף שהאיום שפגע בהם ומאיים להמשיך לפגוע בהם ייוותר על כנו ויתבסס בימי הפסקת האש. אנו מעמידים אל מול פנינו את האזרחים והחיילים שיירצחו וייחטפו בעתיד, בישראל ובמדינות אחרות בעולם, הן על ידי המשוחררים בעסקה, והן במטרה להפעיל לחץ נוסף על ישראל. הדרך היחידה להשבת כל החטופים היא דרך המשך הפעלת הלחץ הצבאי הבלתי פוסק על החמאס עד להכרעה מוחלטת. הציונות הדתית תעמוד כמו חומה בצורה על המשך המלחמה עד להשמדה מוחלטת של חמאס, החזרת החטופים כולם והסרת האיום הנשקף מרצועת עזה לעבר אזרחי ישראל".

ח״כ אוהד טל מהציונות הדתית: "עסקה חלקית שלא כוללת את כל חטופינו – היא טעות איומה וגזר דין מוות לכל מי שנשאר מאחור. בעת הזו – רק הגברת הלחץ על חמאס, ראשיו ובני משפחותיהם, עד שיתחנן שניקח את כולם".

חברת הכנסת מיכל וולדיגר: "‏כאזרחית מדינת ישראל אני מתפללת ומייחלת לשובם של החטופים אך כל הצעה חייבת לכלול את שחרור כולם. אנחנו לא יכולים לאפשר לסינואר להמשיך לשחק בחוסן הלאומי וברגשות המשפחות. בנוסף לכך, לאבד את העיניים שלנו בעזה לשש שעות ביום – זה להזמין עוד הרג של חיילים. זה לתת לנאצים להתארגן כדי לרצוח אותנו. איך זה נכלל בהצעה? לא למדנו כלום?! בלב כבד, עומדת מאחורי החלטת המפלגה להתנגד לעסקה הזו".

אבי מעוז, סגן שר במשרד ראש הממשלה בתגובה לעסקה המסתמנת- "אם מדובר על עסקה כמו שמתפרסם בתקשורת אזי מדובר בעצירת כל המומנטום של המלחמה, בסיכון מופרז של חיילינו ובאיבוד חמור של כוח ההרתעה שלנו באיזור. יצאנו למלחמה מתוך וודאות שהדרך להשבת חטופינו היא בכיבוש רצועת עזה ובחיסול החמס. אני מתנגד נחרצות לכניעה לטרור וללחצים הבינלאומיים וקורא לממשלה להחזיר את הצבא ללחימה מלאה עד להשלמת המשימה: שליטה מלאה ברצועת עזה, חיסול החמס והשבת כל החטופים שלנו. – אם אכן תאשר הממשלה את ההסכם האומלל הזה, אני דורש מראש הממשלה את המינימום המתבקש: התחייבות מיידית ופומבית לא לעצור את טיסות הצילום לשמירה על שלום חיילינו ולחזור מייד בעוד חמישה ימים ללחימה מלאה ואגרסיבית על מנת להשלים את המשימה: כיבוש רצועת עזה, חיסול החמאס, השבת כלל חטופינו והרחקת האיום מישובי הספר בדרום ובצפון. לא יכול להיות שאחרי הזעזוע הנוראי שקיבלנו בשמחת תורה נמשיך לפעול בהתאם לקונספציה הישנה כפי שגנץ ואייזנקוט מנסים להכתיב לנו", דברי מעוז.

גם מפלגת עוצמה יהודית מסרה כי היא מתנגדת נחרצות להסכם. לדבריהם: "ככל שהפרטים שפורסמו אודות תנאי העסקה הם אכן התנאים, עוצמה יהודית תתקשה מאוד לתמוך בעסקה. הסכמת החמאס לעסקה מעידה שצה"ל מבצע כתישה אפקטיבית, יש להמשיך להכות באויב ולהביא אותו לעסקה בתנאים שישראל מכתיבה ולא בתנאים הבעייתיים מאוד שמסכנים את כוחות צה״ל ולא מבחינה בין החטופים. אלה נימוקי ההתנגדות כאמור בכפוף לכך שהפרסומים נכונים: – אי אפשר להעדיף נשים על נשים ולהבנתנו גם ילדים על ילדים. השחרור חייב להיות כולל את כל החטופים והחטופות! – הפסקת האש הכרוכה בעסקה תסכן את הכוחות הקרקעיים הלוחמים בעזה, ותפגע במאמץ המלחמתי. – העסקה הקיימת תגרום להקטנה משמעותית בסיכוי להשיב את שאר החטופים שבידי חמאס, בהם חיילינו. – זהות החטופים המשוחררים, כאשר בעזה יוותרו בעיקר גברים בגירים, יגדיל את הלחץ הבינלאומי על ישראל להפסיק את הלחימה בעזה או לפחות לצמצם אותה משמעותית. *הדרישה שלנו היא עסקה שתשחרר את כולם, אבל בתנאים שלנו – בלי פגיעה בהמשך חיסול החמאס, ויצירת הרתעה בפני שאר האויבים שסביבנו שלומדים עכשיו שוב שישראל לא מכניעה את הנאצים מה שמגביר את הסיכון להישנות זוועות 7.10".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר הודיע כי הוא יתמוך במתווה: "זו חובה מוסרית שלנו כיהודים להחזיר הביתה ילדים עם האמהות שלהם ולכן אצביע בעד מתווה שישיב אותם אלינו במהרה. ‏עם זאת, עלינו להבטיח את ביטחון חיילנו ברצועה ולוודא שמיד בתום ההפוגה, צה״ל ישלים את המשימה הכי חשובה: חיסולו המוחלט של החמאס. זו החובה שלנו כלפי כל אזרחי ישראל".

לעומתו, חברו למפלגה, ח"כ דן אילוז הודיע כי: "אילו הייתי חבר בממשלה הייתי מתנגד לעסקת החטופים". לדבריו: "כולנו רוצים לראות את החטופים בבית. כולנו רוצים לראות את צה"ל מכסח את החמאס. כולנו רוצים לראות את מדינת ישראל חזקה ולא מוותרת לארגון טרור רצחני. ולכן, נקיטת עמדה בנושא העסקה שעל השולחן מורכבת, וגם לי מורכב לכתוב שורות אלו. בשורה התחתונה, אני לא חבר בממשלה, ולכן לא אצביע בנושא. אך אילו הייתי חבר בממשלה הייתי מתנגד לעסקה מהסיבות הבאות:

1. אסור לאפשר לנאצים החדשים לעשות סלקציה בין החטופים ולהחליט מי הם משחררים ואת מי לא. זה מצב נורא ואיום שהשארנו מאחור בשואה. בפגישה עם משפחות החטופים בכנסת זו הקריאה שחזרה על עצמה הכי הרבה.

2. שחרור אסירים ביטחוניים נותנת תמונת ניצחון לחמאס בזמן לחימה. זה מחזק אותם. זה עוד לפני מדברים על הפוגה שנותנת להם אפשרות להתארגן מחדש ולפגוע בחיילנו. כמה חיילים הרוגים אנינו מוכנים להכיל למען העסקה? שאלה קשה כל כך.

3. קבלת התנאים מלמדים את האויבים שלנו שלחטוף את האזרחים או החיילים שלנו זו דרך לגיטימית לרשום הישגים נגדנו ומזמין עוד חטיפות בעתיד. כמה עוד חטופים צריך עד שנשים קו אדום?

אילו הייתי שר בממשלה הייתי מצביע נגד ואני קורא לכל השרים לעשות זאת גם כן. אם העסקה תצא לפועל, גם אני אשמח לראות את החיוך על הפנים של משפחות החטופים ששוחררו. זה יחמם לכולנו את הלב. אני אתפלל בכל ליבי שטעיתי בתחזית ושהסיבות שלי להתנגד היו מוטעות. אך כבר פעמיים התפללתי שאני טועה- בהתנתקות ובעסקת שליט. בשביעי לאוקטובר, לצערי, תפילותיי לא נענו ונראה שלשתי אירועים אלו חלק מהותי באותו יום ארור", כתב אילוז.



0 תגובות